اشراق
اشراق
درخشش نوری است،که در باطن آدمی تجلی میکند,میدرخشد و حقایق دیده میشود

طريقتي كه به نام آي كي دو شناخته مي شود، توسط"موريهه اوئشيبا" استادي با مهارتهاي خارق العاده و باور نكردني همراه با خصوصيات والاي معنوي ابداع شده است. " موريهه " در سال 1883 در ژاپن به دنيا آمد. او را اغلب به نام" O-Sensei " – معلم بزرگ مي شناسند. موريهه دوران كودكي اش را در شهر" تانابه" كه در بخش "واكاياما" ، در 200 مايلي جنوب " اوزاكا " قرار گرفته، گذراند، جائيكه هم مرز با كوهستان" ماندالا" از ناحيه " كومانو" و از طرف ديگر رو به اقيانوس پاسفيك دارد. اعتقاد بر اين است كه " كومانو " فضاي مقدسي است كه خدايان" شينتو" براي اولين بار كره زمين را لمس كردند.

از" كومانو" فقط به عنوان يك مكان ساده نام برده نمي شود، بلكه اين مكان به حالتي از ذهن و فكر تشبيه شده، كه خداوند متعال و خلقت را به ياد ما مي آورد. مردم اين ناحيه علاوه بر اين كه معروف به داشتن ايمان و اعتقاد زياد به مذهب هستند، داراي خصائصي منحصر به فرد نظير سختكوشي در كار، يك دنده گي و داشتن اخلاقي پرخاشگرانه هستند، كه"موريهه" قسمتهائي از آن خصلتها را در طول زندگيش به نمايش گذاشت، كه شايد بتوان بزرگترين آنها را مذهبي بودنش عنوان كرد.

گرچه در زمان تولد" موريهه" هيچ سامورائي در آن منطقه وجود نداشته ولي گذشتگان و اجداد" موريهه" در زمانهاي قديم جنگجوياني دلير بوده اند، كه خيلي از آنها معروف به داشتن توانائيهاي بسيار بالاي فيزيكي بوده اند. حتي " موريهه " بعدها در دوران جواني اش، حتي در سنين 40 و 50 سالگي اش، مثالي كم نظير از قدرت و توانائيهاي فيزيكي بوده است.

آي كي دو، طريقتي رزمي متشكل از تعدادي پرتاب و قفل روي مفاصل، كه از هنرهاي رزمي "*جوجوتسو" ،

"*
كن جوتسو" ،"* ناگيناتا دو" و به طور كلي هنرهاي رزمي قديمي- Bujutsu - گرفته شده است. ضمن اينكه بسياري ديگر ازفنون هم وجود دارند كه توسط "اوئشيبا" ابداع شده و مختص به او مي باشند. آي كي دو روي مشت زدن و لگد زدن به مهاجمان تمركز نكرده، بلكه ياد مي دهد كه چگونه مي توان از انرژي مهاجم براي كنترل كردن و تحت اختيار گرفتن خود او استفاده كرد. اين يك هنر ايستايي و ساكن نيست، بلكه تاكيد بسيار زيادي روي حركت داشتن و ديناميك بودن دارد.

پس از تجربه بيشتر و تماس مستقيم با اين طريقت رزمي است كه تمرين كنندگان بايد به اين مسئله بيانديشند كه از آي كي دو چه مي خواهند. آي كي دو علاوه بر تاكيد روي فنون و تكنيكهاي دفاع شخصي، در مسائلي مثل* اشراق(درخشيدن، تابان گشتن. حكمت اشراق فلسفه اي است كه در اسلام، مروج آن شيخ شهاب الدين سهروردي است) يا ارتقاء روحاني، سلامت جسماني و آرامش ذهني نيز تاكيد بسيار دارد.

موريهه، تاكيد بسيار بر روي جنبه هاي معنوي و روحاني آي كي دو داشت. او اعتقاد داشت كه آي كي دو مي تواند تاثير بسزائي برروي ارتقاء * صلح و هماهنگي داشته باشد."راه هماهنگي روح" ، "راه زندگاني" و "راه عشق و صلح" از ديگر تعاريفي هستند كه براي آي كي دو داريم. گرچه فكر اينكه يك طريقت رزمي كه براي صلح و هماهنگي تلاش مي كند كمي گيج كننده و معماگونه است، ولي اين مسئله مهمترين اصل و پايه در آي كي دو است. اين امكان وجود دارد تا آي كي دو را به تعداد بيشماري كلمه مجزا كرده و براي هر كلمه تفسيري داشته باشيم، ولي اين مسئوليت به هنرجو واگذار مي شود تا خود بدون هيچ گونه پيش ذهني، آي كي دو را درك كند.

بسياري از اساتيدي كه، موريهه زيرنظر آنها به شاگردي پرداخت، در انزواي كامل و بدون آنكه تكنيكهايشان را به هيچ شاگرد ديگري انتقال دهند از دنيا رفتند. قسمتي از تحصيلات " موريهه اوئشيبا " درهنرهاي رزمي شامل موارد زير بود:

* "
جوجوتسو" Jujutsu - مدرسه "كيتو"، تحت نظر استاد " Tokusaburo Tojawa" در سال 1901
*
شمشيرزني مبارزه اي، Kenjutsu - مدرسه " ياگيو"، تحت نظر استاد "Masakatsu Nakai " در سال 1903
* "
جوجوتسو" Jujutsu - مدرسه "دايتو" ، تحت نظر استاد" Sokaku Takeda" در سال 1915 الي 1916 و 1916 الي 1919
* "
جوجوتسو" Jujutsu - مدرسه "شين كاگه" ، در سال 1922
* " Naginatado" -
در سال 1924

موريهه مي گويد: من بيش از 30 نوع هنر رزمي را آموخته و هر كدام از آنها را حداكثر 3 ماه تمرين كرده ام، براي آنكه قادر بودم در تمامي فنونشان به مهارت دست پيدا كنم، ولي دايتو ريو آي كي جوتسو، طولاني ترين رشته اي بوده كه موريهه ادامه داد و اين روش بيشترين تاثير را بر روند رشد فنون آي كي دو داشته است. موريهه همچنين، در زمينه مذهبي و فلسفي نيز در طي آن سالها به كسب علم و تجربه پرداخته است. براي مثال مي توان به موارد زير اشاره كرد:



*
تعليمات Zen ، زير نظر واعظ" Mitsujo Futimoto " در مدرسه بودائي" شينگون" در" جيزو جي" ، بين سالهاي 1890 الي 1893
*
در سالهاي بعد، يعني بين سالهاي 1918 الي 1926، او به طرز جدي تر و عميق تري، به مدرسه مذهبي" اوموته- كيو" كه توسط "Wanisaburo Deguchi " ، بنيان گذاري شده بود وابسته شد، به طوريكه به صورت جدي براي گسترش اين مدرسه در قسمت هائي از كره، چين و منچوري از خود سعي و كوشش فراواني نشان داد.

در سال 1927، او دوجوي خود را به توكيو انتقال داد. روش تدريس و سبك وي، علائق بسياري را در سطح وسيعي از جامعه ايجاد كرد. او تا زمان جنگ جهاني دوم به تدريس مشغول بود و در آن زمان بود كه دوجواش از شاگردان خالي شد.

پس از يك محروميت موقت به دليل شكست ژاپن در جنگ ( سال 1945)، تدريس هرگونه هنر رزمي ممنوع شد، ولي ژاپن پس از آن دوران، مجددا به حالت اوليه اش بازگشت و جايگاه خويش را در ميان كشورهاي آسيائي و جهان، پيدا كرد و بالطبع، تحريم ها نيز برداشته شد.

پس از آن بود كه" آي كي دو"رو به گسترش نهاد، تا به امروز كه اين طريقت رزمي در تمام جهان گسترده شده است. موريهه راه خود را تا سال 1969 ادامه داد به طوري كه حتي با وجود سن زياد توانائيهايش را در روي تاتامي از دست نداده بود و حتي قادر بود آي كي دو را به طرزي خاص و زيبا به اجرا درآورد. وي درسحرگاه 25 آوريل سال 1969 از دنيا رفت. پس از فوت وي، اكثر شاگردانش بنا به وصيت استاد، در سرتاسر عالم پراكنده شدند و به ترويج آي كي دو پرداختند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ شنبه 2 مهر 1390برچسب:AIKIDO,آیکیدو, توسط مهدی لبافی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.